Alla inlägg under februari 2011

Av SuZZie - 9 februari 2011 08:45

Idag är det ingen vanlig dag, för idag fyller nämligen min gamle trogne vän Karro år!!!     


Usch usch usch... Fick veta imorse att ytterligare en av Lyqz syskon är drabbad av den vidriga jävla sjukdomen ataxi...   Alltså är det 3 stycken som är affected nu...! En är carrier och resten otestade om jag inte snackar i nattmössan nu. Och enligt statistiken med en förälder som är carrier och en som är affected så blir 50% av valparna carrier och 50% affected...! Med 3 valpar som är affected så inbillar jag mig att det BORDE bli carrier för Lyqz "bara"...! Men varför skulle JAG ha en sån tur för!? Klart som fan han är affected ju...! Men nu har jag ännu mer ångest kan jag tala om efter att ha fått veta detta. Pratade om detta med Gizela imorse och tårarna kom när vi pratade om hur man gör OM han har skiten... Det får bara inte vara så, att han är affected, FÅR INTE!!!!! Är han mot förmodan affected så kommer jag gå under, det är en sak som är säker. Då kommer jag dö tillsammans med min hund.  

 

För den som missat vad den vidriga sjukdomen är för ett as så kan ni kika på den här sidan: http://www.miloswebb.com/ataxi.htm 

 

 

 

Det är psykiskt påfrestande att gå och vara nojjig över Lyqz, det tar hårt och jag märker på mig själv hur jag påverkas. Jag blir väldigt lätt irriterad över småsaker till exempel.

 

En annan sak jag känner av är att Per går och är nojjig över "sina" vildsvin,

han säger det inte rätt ut men det märks. Han har även sagt det en gång att han är orolig över att nån ska skjuta de få grisar som finns här i våra krokar.

 

Och skjuter nån nån av dessa grisarna, då vill inte jag vara nära Per den stunden... Så mycket kan jag säga! Han kommer bli nådigt heligt fetbesviken & förbannad, oavsett vem som skjuter de...!   

 

Och från och med nu kommer jag inte prata mer om "våra" grisar, har fått order om att vara tyst så nu kniper jag och hoppas att grisarna får vara i fred      

 

Annars då? Jofan, bara bra. Livet leker och vi går mot bättre/skönare tider. Och jag fick en tröja av min käre mormor i måndags, bara ÄLSKAR den!!

 

 

En sån fast rosa dårå    

 

Börjar dock bli hungrig så nu börjar det bli läge för frulle tror jag. Och efter det blir det en promenad med det bästa i mitt liv: mina hundar!! Sen kommer väl Åsa och kidsen hit.

 

Ja nä, det var väl allt för idag. Tjingeling hoppihopp!

 

Kramar// SuZZie  

Av SuZZie - 8 februari 2011 14:29

Var ute på promenad med Åsa, Tyra & Agnes idag. Och lite hundar så klart! Allt började väl bra kan man säga! Åsa började fundra på om hon skulle våga släppa Ejja. "Javisst sa jag"   

 

Jo visst så Åsa släpper Ejja och börjar kasta snöbollar till Ejja & Pantera som glatt sprang efter de.   

 

Efter en stund så ger de sig, alla tre, och vi börjar typ göra oss redo att gå vidare. Plötsligt hör jag piip piiip piiip. Och tänkte "vafan har Åsa gett Pantera för nåt!?" och Åsa tänkte väl typ samma fast tvärtom dårå   

 

Jag tittar på Pantera och hon leker med nåt som piper allt hesare och sen klickar det!!   

 

Det var ju för fan en RÅTTA!!! Eller ja, en sork!   

 

Sen utbröt paniken, haha!

 

Pantera försökte me alla möjliga trick för att försöka svälja fanskapet. Men jag ströp henne för glatta livet, här skulle inte nån råtta sväljas!!!   

 

Samtidigt som jag försöker få Pantera att spotta ut råttan så står Åsa redo att hugga tag i råttan me händerna, haha.

 

Och plötsligt inser Pantera att det är nog lika bra att spotta ut äcklet och Åsa suger tag i råttan fort som bara fan och ber mig hålla fast terrierna. Jojo, jag suger tag i hundarna, men har inte nåt riktigt bra grepp. Vänder oss om så de inte skulle se Åsa hiva iväg råttstackarn. Jojo, precis när Åsa kastar iväg den döda sorken så sliter sig Ejja och for efter!

 

Och Åsa efter, fort gick det, haha. Både hund och Åsa dök ner i snön, haha!  Ejja hann aldrig få tag i råttan...! Hihi!

 

"Fan vilken tur att Du inte hann fota" säger människan sen, haha!

 

Aaaa fan, det var nog en syn för gudarna, måtte ingen ha sett oss, haha!

 

När vi sen börjar gå vidare så hör vi piiiip piiiiip piiiip IGEN...!  

 

Men den här gången var det Ejjas tur att fånga ett råttäckel!! Bara sådär så hade hon en sork i munnen, fast hon var kopplad!! Vette fan va de kom ifrån alltså!! Men de tog självmord de jäklarna! Man springer inte bara in i en terriermun utan konsekvenser   

 

Ja, så det var våran mysiga promenad det, hihi. Vart lite bilder faktiskt, trott eller ej!

 

Här är de, och vill man så kan man klicka på bilderna om man vill få lite bättre kvalitet, för den som inte kommit på det än:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tyra: "Hihihi, titta Lyqz har bajsat, hihihihi"   

 

 

 

 

Ja det var allt jag hade att bjuda på!

 

Nu måste jag föna håret och sen ska vi knata iväg till jobbet och möta Per   

 

Ha en fortsatt bra dag alla!

 

Kramar// SuZZie                                            

                           

Av SuZZie - 8 februari 2011 07:40

Alltså... Pantera... Hon är verkligen är knasig liten hund...!  

Hon har så mycket konstigheter för sig. Som när hon ska tugga ben, då ska hon ligga Lyqz och tugga på detta ben. Ska hon sova så ska hon sova Lyqz. Tar jag fram en banan så kommer hon som ett jehu och ska ha hälften. Skalar jag en apelsin, ja då ska hon ha minst en klyfta! En riktig frukt- och grönsaksätare är hon. Äter ALLT som är en frukt eller grönsak. Rå citron är dock ingen hit, men kokt går att äta, hihi. Tokfian min!

 

 

 

Bara tokälskar den vovven!! Hon är så jäkla go!

 

Varje kväll är det samma visa när vi ska lägga oss. Hon sätter sig brevid mig när jag klär av mig,

väntar på att jag ska krypa under täcket. Sen måste jag lägga mig på sidan och krypa ihop med benen så hon kan ligga ihopkrupen mellan benen och min mage typ. Är det nå intressant på tv:n så lägger hon huvet på mina ben och tittar noga. När vi ska sova på riktigt så att säga så vill hon gärna krypa under täcket och nanna.

 

När Pers klocka ringer kl.6 varje morgon så studsar Pantera upp och slänger sig upp på Per och slickar honom ordentligt i facet så han verkligen ska vakna, hihi. 

 

Hon är en väldigt mjuk och snäll terrier, mot människor. Mot andra hundar kan hon vara lite hårdare om det behövs, men hon lyssnar väldigt noga på andra hundar, hon är klockren på hundspråk. Hennes allt, hennes liv, hennes trygghet är "brorsan" Lyqz!!   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De verkligen avgudar varann  

 

Kramar// SuZZie                        

Av SuZZie - 7 februari 2011 07:11

Då var det måndag igen då, helgen gick på två röda.

 

Vad har man gjort då? Jobbat har vi gjort, och efter det har vi tillbringat dagarna i skogen med hundarna, vädret har varit gudomligt härligt och livet har lekt.

 

Jag vågade även testa 300-objektivet igår...! Så nu sitter jag och väntar på att bilderna ska komma in i datorn så jag får ta en kik på de och se om nåt kommer till användning...! Nervöst!

 

Har blivit en hel del fotande i helgen, fotolusten har kommit tebax på riktigt!! Och snart kommer våren och sommaren och allt vad det innebär= bättre bilder!! LÄNGTAR som bara den!

 

Sådär, nu är alla bilder inne i datorn och det blev ett par bilder ialla fall och det väntas nu en bildbomb, för den som orkar se.

 

Och Helena, det på FB angående att uppskatta bilderna man lägger ut var absolut inte riktat mot Dig!! Syftade på latdonkarna som är in och glor men inge mer, alltid samma gamla vanliga som skänker en kommentar (går att se vilka som är in och snokar nämligen...!).

 

Börjar med fredagens bilder:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pantera vet nog inte om hur farligt det kan vara att stå under en gran där Lyqz planerar att slå en drill...!   

 

 

 

  

 

   Och här kommer lördagens bilder:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekorrspår!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  


 

 

 

 

Kör MYCKET inkallning med Pantera och här lägger hon på en tvärnit när hon hör sitt namn, hihi.

 

 

 

 

 

 

Räv- och vildsvinsspår!    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Här är söndagens bilder, taget med 70-300:

 

 

 

En duva på vårat uthustak som Per fotat.

 

Sen for vi till skogen. När vi kommer fram så bad jag Per springa upp- och ner för backen en liten bit, för att se hur mitt 70-300 skötte sig. Och jaaa, denna lilla glada spillevinkeln gjorde det jag bad om och inte såg han ut att lida, hihi. 

 

 

Hihi!

 

 

Per försöker få kontakt med sin jycke för att ge honom ett "varsågod", men vi vänta... Och Vänta... Och vänta... Sa hans namn och vänta... Men hunden fatta ingenting och bara stirra åt ett annat håll... Ovanligt...!   

 

Izon skulle få kuta av sig det värsta på vägen innan vi skulle iväg på våran promenix, han skulle nämligen få gå kopplad eftersom vi inte ville ha några skador på honom då han me 99% säkerhet skulle ge sig efter nåt spår och göra sig illa på skaren.

 

 

 

 

 

Sen var det dax att ta ut mina sockerbitar. De sitter i samma holk i bilburen. Jag öppnar grinden ber de stanna kvar. Deras ögon följde mina hela tiden! Släppte mig inte med blicken en sekund! Jag backar, påminner de om att stanna. Deras ögon är klistrade i mina. Sen säger jag med tyst och mjuk ton: "Pantera" och hon ser mig i ögonen och söker ögonkontakt och vips så pös hon ut som ett jehu. Lyqz satt kvar, inte en tendens att vilja haka efter!! Sen börjar jag om, säger med tyst och mjuk ton: "Lyqz" och han gör lika som Pantera= söker ögonkontat och när han får det så pyser han också ut som ett jehu. Sååååå stolt över mina juveler!!   

 

 

 

 

 

 

                                                  

 

 

 

 

 

 

 

När vi började närma oss ett ställe började hundarna på att vädra i luften som sjutton. Till slut fick man förklaringen:

 

 

Färska lodjursspår...! Försökte få en bild på de fina avtrycken på skoterspåret men det gick inte att få  nå fokus på tassavtrycken...

 

 

 

 

Hihi, musspår!

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lyqz ser spinkig ut på söndagens bilder för han vakna me magont och ville inte äta...

 

Ville ha alla tre på samma bild för att kunna ha på hemsidan, men grabbarna hade inte tid att stå still och kolla åt det håll vi ville utan pysslade med sitt så detta fick duga:

 

 

 

 

 

 

 

Jäkla skit att Per hade sina svarta brallor på sig där...

 

 

Ja, det var helgens skogsutflykter det   

 

Senare igår kväll var jag tvungen att ta fram kameran igen...!

 

 

 

  

 

 

 

  

 

 

   Pantera riktigt ÄLSKAR Lyqzen mest av allt på jorden   

 

Ja, det var väl allt jag hade att bjuda på idag. Hoppas ni inte somnade!                                          
                                    

Av SuZZie - 4 februari 2011 08:24

Ååååååå... Har hittat en bil till oss...!   

 

Det är ingen volvo! Det är ingen subaru! Det är en SAAB!   

 

 

 

  

 

Den har allt utom färgen...! Och så är den inte så skogsbilsvänlig den heller men hjärtat föll pladask. Tror det vart lika för Per när jag skickade ett MMS till honom...! På me tre LightForce på den och det blir mumma!!   

 

Har varit lite (läs: jäkligt) svag för Lotta och Jonas vrålsnygga röda 9-5, den här är lika farlig den!! Man får gåshud av att se deras 9-5 glida upp sakta på mammas och pappas raksträcka, det är som att känna lukten av vapenolja fan!   

 

Sen går ryktet att Gizela och Thomas lämnar muppbussen hemma nästa gång de kommer och tar monsteraudin istället, BRA det för den vill vi se!!!   Har hört nåt om att bilens ljud ska vara nåt speciellt också...   V8 var det va?

 

Jag och bilar... Ja det är pappas fel måste jag säga. Ska se om jag kan sno lite bilder från hans FB så fattar ni vad intresset kommer ifrån. En bil är inte bara en bil för mig, enkelt förklarat.   

 

Favoriten från när jag bodde hemma var utan tvekan våran röda Pontiac Le Mans -69 2 dörrars HT, ååååååååååå   

 

 

 

Jag grina när pappa gjorde sig av med den   

Jag grina av lycka när pappa böt tebax den!!   

 

Varje morgon innan jag gick till bussen så pussade jag den på huven, hihi. 

 

Sen hade vi en Kit Car ett tag, det enda man minns av den är väl att man inte fick nån luft när man åkte i den, haha.

 

    

Ja, så såg han ut, Kit Caren.

 

Ett fåtal av bilarna vi haft:

 

 

Pontiac Laurentian

 

 

 

Den där Pontiacen var också en liten favorit! 

 

 

 

 

 

              

Jävlar i havet va det snöar nu...!      

 

Blir kul att åka till Djurås i eftermiddag... Ska köpa hönsmat och träffa en som ska köpa våra två mobbade hönkycklingar, de kommer få det skitbra.   

 

Och går allt som planerat så ska mina hönisar få en ny karl snart, en PeTTson (vart det rätt nu Gizela??, haha). En skitfin kille som kommer göra susen här hemma sen! Helt nytt blod blir det, det gillar vi!!

 

  

 

Men satan vad det snöar...!   

 

Bara hoppas det värsta ger med sig till eftermiddan... 

 

Nä, om man skulle ta och fixa ett VARMT bad tro, se om värsta smärtan och obehaget ger med sig...? Har så satans läskigt ont i magen igen...

 

Så jag tackar för mig nu och drar mig undan ett tag. Trevlig Helg!

 

Kramar// SuZZie

Av SuZZie - 3 februari 2011 07:19

Igår tog jag mina juveler och min älskade Nikon och tog en

lång och skön promenix med mina hundar. Hade inte tänkt gå dit jag gick till slut men vädret var såååå härligt, småfåglarna kvittrade, hundarna var glada, jag var glad. Så vi gick där i våran egen lilla värld och njöt av livet helt enkelt. Pantera fick springa lös en del, hon bara älskar att få springa av sig, min lilla hare. Och vi gick för en gångs skull i en lugn takt, vi verkligen NJÖT!

 

Jag fotade som en dåre för första gången på länge, för första gången på länge så var det KUL att fota. Och jag insåg att jag har saknat mitt 200-objektiv...! MEN man kan undra varför jag lät Zigmat ligga hemma en dag som den dagen med PERFEKT ljus...!! Men jag var rädd att bli besviken tror jag och tog det säkra före det osäkra.

 

Innan vi drog oss ut på fotopromenad så hittade jag min lilla sköldpadda på rygg i fatboyen...!

 

 

 

Jag tror resten av bilderna får tala för sig själv, ialla fall en del av de!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hihi, skaren höll inte för prinsessan alla gånger     

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sen ropade jag på Pantera:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna underbara promenaden avslutades på jobbet kan man säga, för vi gick dit till slut. När vi började närma oss jobbet så tände hundarna till, började dra i kopplet, svansarna gick i 180. Men gladast blev de nog när vi kom in och de såg allt folk som var där, hihi.

 

Fick en kommentar om Lyqz...!

 

"Han ser ruskigt farlig ut men verkar hur snäll som helst"

 

Så där ser man, man ska INTE döma hunden efter håren!!   

 

Väl hemma dök Pantera upp på Lyqzen och somnade sött:

 

 

 

 

Den tjejen verkligen ÄGER Lyqz, och det vet Lyqz om, att han är ägd av Pantera, hihi. Hon har honom runt sitt lillfinger kan man säga.   

 

Mina juveler, mina allt, mina stoltheter   

 

Måste bara berätta lite om min Gizela, hihihi. Hon är bara FÖR skön alltså!! Kvällen till igår fick jag ett Gonatt-SMS. Igår morse typ 06:05 fick jag ett SMS igen men ett gomorron-SMS: "Gooooooomorrooooon! Dax att vakna. Hihihi. Ha en bra dag. Kram" Det gjorde hela dagen, man fick lättare att kliva ur sängen   

 

Igår kväll var dax igen, haha! Bästa MMS:et jag fått fan! HAHAHAHA! Gizela hade tagit kort på sig själv i värsta grimasen (såg ut som en liten aggro rumpnisse) och texten löd: "Hahahahaha! Sov Gott" jag garva satan   

 

Så jäkla skön människa så det finns inte!!!!

 

Per tycker att jag och Gizela pratar mycket tok, fattar inte vart han fått det ifrån, haha. Så igår när JAG ställer en fråga till HONOM: "Varför vill man humma när man inte kan humma...?"

 

Och han svarar: "Ni pratar så mycket tok så jag blir inte förvånad längre!! haha"

 

Men hallå, det här kom ju jag på nu liksom, helt själv, haha!

 

Annat var det häromkvällen, haha   

 

Jag och Gizela ska säga gonatt. Och vi kom in på det där me vad man sover i på nätterna. Gizela tyckte pyjamas och jag sa naket och jag fick till svar: "mmmmm, men sen har ni inga tonåringar där hemma heller, naken morsa är pinsamt" haha!

 

Med Gizela kan man fan prata om ALLT, till å me om syjuntor...! HAHAHA!

 

Nej, om man skulle göra lite nytta tro. Lite frulle kanske först.

 

Ha en bra dag alla!

 

Kramar// Suzzie

                                                  


                                                  


                 

Av SuZZie - 2 februari 2011 07:35

Igår tänkte jag att om jag så ska slita mitt hår så skulle jag få upp Lyqz på pilatesbollen, frivilligt! SKAM DEN SOM GER SIG!!!

 

 

 

      

 

 

 

Vi hade publik!

 

 

Lyqzen är då lika smidig som en sköldpadda, hihi   

Berättade för Gizela imorse att jag skaffat sköldpadda, haha.

"Vad för sort???"

Svaret blev: amstaffpadda   

 

 

 

  

  

 

 

 

 

 

  

 

     

 

 

 

 

 

Där var han faktiskt lite söt! "Kan man balansera huvet också...?"    

 

Sen fick Smidiga Pantern visa vad hon kunde...!    

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

  

 

Alltså den tjejen är sååååå GRYM!!!!   

 

Pratade med min goe vän Jenny igår, om att jag bara måste testa Pantera i agility i sommar. Där tror jag ärligt talat att hon skulle kunna bli nåt, det tror Per också. Hon älskar att prova på nya saker, och märker hon att hon klarar en sak så växer hon på direkten. Man riktigt ser hur hon älskar att lyckas!! 

 

Och får vi hjälp av dessa duktiga flickor så kommer nog vi komma nån vart inom agilityn:

 

  

Jenny & Funky (Ares barndomskompis)   

 

Ja nä, om man skulle ner och koka lite fiberhavregrynsgröt till mig och kycklingarna tro. Efter det ska jag plocka isär hårddisken och ta en titt för den låter sjukt illa nu, behöver nog en städning känns det som...!

 

Ha en bra dag alla!

 

Kramar// SuZZie 

 

                                                   


      

Av SuZZie - 1 februari 2011 13:52

Hej allihopa!

Idag beslutade jag mig för att skaffa en ny blogg. Den gamla är kvar, klarar inte att ta bort den pga alla minnen som finns där... Men ville ha en ny där jag kan lösenordsskydda vissa inlägg, istället för att låsa hela bloggen. Så därför blev det så här   


Den här känns även roligare än förra, man kan göra så mycket mer här. Dock saknar jag Lottas design   


Massa roliga smileysar finns det också...!   


Olika teckensnitt!


Olika färger på texten!


Olika storlek!


Nu kommer det bli ett nöje att fortsätta blogga, bara jag lär mig skiten, hihi.


Tack för mig!


Kramar// SuZZie

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards