Alla inlägg under juni 2011

Av SuZZie - 30 juni 2011 09:15

Har hållt på me det här inlägget sen i tisdags, men mitt i alltihopa bara tappar jag lusten... Så nu försöker jag en sista gång att få iväg det.


Jahajoho... Å bilen går bra? Ja för fan! Spinner som en tiger å går som en klocka & nytvättad.    Fan vad jag älskar våran bil!!!


Förra torsdan for vi till mamma å pappa å farbror Pautrique i Härnösand.   


Men först mellanlandade vi i Edsbyn (som vanligt). Skulle dumpa av lite fåglar. Blev även en snabb fika   Så jäkla mysigt att vara hos världens bästa Gizela & Thomas, man känner sig alltid välkommen och alla är så mysiga. En av barna tog hand om min mormor, visade runt och pratade med henne. Respekt! Hur många barn gör sånt självmant liksom?!


Vart som sagt en snabb fika   å sen var det dax att puttra vidare.


Vi hade med oss en överraskning till mamma...! En överraskning som pappa kommit på...! Mormor skulle följa me! Mamma visste alltså inte om det.


Innan vi närmar oss sms:ar jag pappa å skriver typ "Vi är snart där, ta me mamma å kom ut så ni får titta på våran nakenhundsvalp vi fick med oss från Gizela" och mamma hade genast börjat ana ugglor i mossen å trodde först att denna "nakenhund" var en kompis till mig, typ min barndomskompis Karro, hihi. Men nä, hon hittade inga ledtrådar på Facebook...! Så det kanske var en nakenhund trots allt...? Men nä, nå sånt skulle vi aldrig skaffa oss.


Vi svänger in på gården. Å då får vi oss en överraskning!! Min ena farbror var där    Jag förstod att han skulle komma men trodde att han skulle komma på fredagen. Så det var jäkla kul!


Kramkalas! Å sen sa jag åt mamma att öppna dörren å titta på valpen, hon smyger fram till bilen men "nakenhunden" öppnar dörren själv å där tror jag mamma blev lite byxis för hon hoppade en halvmeter bak, hihi. "Duktig valp som kan öppna bildörrar typ", hihi.


  


När allt lugnat sig fick jag & Per lite egentid med farbror Pautrique i pappas husvagn, Pautriques tillfälliga boplats under helgen.


Blev en mugg vin/läsk till mig och en Norrlands Guld till Per & Pautrique. Å sen tillhörande prat dårå, hihi.


När vi pratat klart begav vi oss till huset.


Mamma skulle jobba fredagen så det vart sängen rätt fort, runt 00:30.


Men jag började på att tokfrysa där i sängen    Jag låg mer PÅ Per än brevid för att få värme men näää. Jag hackade tänder å skakade som ett asplöv. I några timmar! Sen tog jag Pers täcke å la över mitt å då vart det genast för varmt istället. Det blev en vaken natt... Jag låg å väntade på att mammas väckarklocka skulle ringa, å jag vänta å vänta å vänta. Å min mobil låg nere i köket så nån koll på klockan hade man inte. Den skulle ringa 04:30.


Nu måste väl klockan ändå vara typ 7? Har mamma försovit sig?? Men då hör jag plötsligt livstecken! ÄNTLIGEN fick jag kliva ur sängen!


Kommer ner, jaha, klockan var typ 05:00.


Blev till att rulla tummarna, bara jag, mamma å pappa vakna. Sen kom mormor upp vid 05: 30 typ å påstod att hon var utvilad, hon som annars sover till 9-11 liksom, hihi. Mamma for till jobbet vid 06:00 å sen blev det dött.


Klockan gick sakta (för en gångs skull). Den skulle bli runt 9 så jag å Per kunde åka in till Härnösand å handla lite. Typ glutenfritt till mormor.


Vid Coop i Härnösand stod en bil brevid oss, med en hund i. Var det några rutor nere eller så? Nej nej! När vi kommer ut ser jag en bil, med en bur med en hund i. Några rutor eller skuff öppen? Nej nej. Jag säger rätt högt att "det är då faan att folk inte kan dra ner några rutor ens, fast det är mulet å morgon så var solen nära att tränga fram= blir alltså jäkligt varmt i bilen!" Framför oss går ett par människor, visade sig vara de som stod brevid våran bil (å vår bil hade som vanligt nervevade rutor  OCH öppen skuff!), hon tittade lite försiktigt på mig å skämdes nog en aning. BRA det!


Två timmar senare var vi hemma igen, då gick klockan sakta igen eftersom man ville ha hem mamma.


Mamma kom hem till slut. SKÖNT!


Vart mat, midsommarmat! Åååååå så GOTT!!! Pappa å Per hade rökt MASSA räkor också, satan va GOTT! De hade jag saknat!!!


Pantera fick även prova på att åka fyrhjuling för första gången i sitt liv den dagen! Hon fick även testa att springa lös brevid, men det gick sämre eftersom hon mer eller mindre slickade framhjulen.


Så hon fick nöja sig med att sitta PÅ hjulingen dårå, men hon klgade inte, hon såg ut som en sån där riktig MC-hund som aldrig gjort annat, hihi.   


På lördagskvällen tog vi en tur på hjulingen. Per, jag & Pantera. Upp till bergen på älgsafari. Jag hade verkligen inga förhoppningar om att få se nåt... MEN det gjorde vi!


"HÖPP, där är en älg!" utbrister Per och vänder hjulingen, precis då kommer en bil från ingenstans. Vi åker upp mot grustaget.


Rätt som det är så står en katt mitt i vägen. KATT!? Det där var ingen katt, det var ju för fan en grävling!! Pantera såg den å vart helt galen å skulle av hjulingen för allt i världen men jag blåhöll henne. Grävlingen står först å tittar på oss, typ 5 meter från hjulingen, eller nåt sånt. Nära var det då ialla fall. Sen springer den in mot skogen å då blev Pantera ännu mer galen.


Vi kör vidare mot hygget. Där travar två älgar, två oxar. Jag håller Panteras huve för att visa henne men hon bara vred sina ögon åt annat håll. Tjupp så kom en duvfan, å DEN ser hon så klart men två stora älgar missar hon...!


Huxflux ser vi en till älg!


Vi vänder sen å åker vägen vi tänkte åka först. Kommer till vändplanen, Per åker in på en skogsmaskinsväg, ställer sen hjulingen å tar med sig Pantera å går så långt att jag nu inte längre ser de...


Kvar sitter jag... Ensam... Bara väntar på att Norrlandsbjörnen ska komma å ta mig. Det börjar regna! Rätt som det är så ser jag något springa förbi i ögonvrån...!


Jag vrider på huvet - en mus...!


Jaja, bättre än en björn ialla fall, hihi.


Sen hör jag grus röra sig bakom mig...! Vafan nudå...?


Jaha, en pickis... Å här sitter jag... Ur bilen kliver två gubbar. Jag låtsas som att det regnar, eller ja, behövde inte låtsas eftersom det regnade rätt bra på riktigt, hihi.


Kändes som hundra år men till slut kommer Per & Pantera tebax. Pantera kom som ett skott, hoppade upp på hjulingen å väntade på Per.


Vi åker sen ut på vändplanen, pickisen stod kvar...! Vi ställde oss brevid den å får höra "Jaha, var det ni, vi trodde det var Lasse som var ute på nåt, hahahoho" å jag förstod redan innan att de skulle tro att det var pappa, hihi.


När vi pratat klart åkte vi hemåt, regnet slog som spikar mot fejset. Kallt värre!


Väl hemma var bara mamma å mormor vakna. Blev sängen rätt snabbt å sen var söndagen ett faktum...


Ångest!!


Det enda man kan glädja sig åt när man ska hem är att man vissa gånger ska till Gizela & Thomas. Det lättar liksom upp stämningen.


Innan vi skulle lämna mamma å pappa vart det kramkalas å då fick jag se något sött...! Pappa å Per kramade varann lite lätt   


Mamma missade kramen men nån repris fick vi aldrig...


Vi stannade till hemma hos Pautrique på hemvägen, skulle visa mormor hur han bodde. Trevligt värre!


Å sen vidare till Edsbyn. Å där blev det bara en snabbvisit, hämtade upp två kaniner.


 

En gotlandshona!


 

En rexhane!


Å sen plattan i mattan (så gott det gick pga alla söndagsåkare) så vi fick komma hem nån gång.


Väl hemma fick man en tråkig överraskning, en hermelinunge var klen. Alldeles ledlös, så den fick Per ta bort...


Hermelinen Melodies ungar hade öppnat ögonen å såg nu ut som små minikaniner, såååå söta. Var vi borta SÅ länge...?


Gräset såg/ser ut som en djungel...


Men solen skiner å livet leker.


På måndag kväll åkte vi till Borlänge, jag köpte mig en ny mobil:


 


Jag är supernöjd, faktiskt. Var inte det jag tänkt mig, ville nämligen ha en Sony Ericsson Xperia X8 men den var jätteslut å det som var mest likt en sån var denna så då tog jag den. Fast grå/svart.


På tisdag kväll for vi till Insjön/Rättvik. Shoppa lite på Clas Ohlson i Insjön innan det var dax att åka till Rättvik å hälsa på ett kompisar från Norrtälje som hade hyrt stuga.


Igår blev det en "hemmadag". Vi var ialla fall kvar i byn. Men på kvällskvisten ringde Åsa å fråga om vi ville komma till Närsen å bada hundarna. Blev till att fika fort hos mormor, åka å handla, beställa thaimat å sen badet.


Det blev Panteras första riktiga simtur. Jävlar i havet va hon plaska. Hon har inte kommit på tekniken än. Men hon är ialla fall inte rädd för vatten, det är huvudsaken. Men nästa gång måste kameran me, egentligen borde man filma också. Man fick sig ett gott skratt, hihi.


Men en flytväst ska införskaffas till Pantera, egentligen till allihopa men en i taget. De simmar bättre då, använder kroppen på ett bättre sätt. Å så slipper de drunkna om de skulle få för sig något sådant.


Igår när vi kom hem från badet/hundklubben så skulle vi riva gräs till kaninerna. Å då hör jag plötsligt Per säga "angoran har fått ungar...!" Ungar!? Jaha, jag hade parat henne igen alltså. Går å kollar å vad ser man... 4 döda ungar utspridda i buren, 4 levande utspridda. Rädda det som räddas kan! Så nu har jag 4 ungar nere i köket igen... Vet inte vad jag gör med min angora, andra gången hon gör så här...! Just nu lever hon farligt!


Idag ska vi till Borlänge igen...! Jäkla flängande. Men det blir så sommartid, då är vi mer borta än hemma. Å snart blir det semester också, då blir det ännu värre. Då skulle man nästan kunna hyra ut huset, hihi.


Får se vad det blir för mat ikväll då...! Är nog en vecka sen jag lagade mat sist, skam på torra land!


Orkar inte lägga in några bilder från helgen, de alla finns ju på Facebook redan så sitta å försminska över 100 bilder känns inte så roande.


Men nu har jag fått till ett inlägg ialla fall, alltid nåt!


Nu ska jag ner å kolla till tvättmaskinen, den verkar oroväckande tyst...!


Ha en fortsatt bra dag kära kommenterare!


Kramar// SuZZie

Av SuZZie - 29 juni 2011 08:04

Vet inte hur många gånger jag har varit på väg att blogga men mitt i alltihopa bara tappar jag lusten å allt hamnar i utkastet istället...


Men jag jobbar på saken, bara så ni vet. Det kommer när det kommer!


 


Kramar// Suzzie



Av SuZZie - 21 juni 2011 15:12

Pulade med ett inlägg igår, men fick aldrig iväg det så jag raderade det nyss å börjar om på ett nytt inlägg.


Soligt idag, men inte direkt varmt...


Helgen var helt okej. Lördan jobbade man först. Sen vart det skogen några timmar, där plockade vi TVÅ fästingar på Pantera inom 1 minut!!! Vafan, i vanliga fall får man vara glad om man får dra loss EN fästing om året liksom, om ens nån. Å nu TVÅ på samma minut. Inte bra inte!!


Mycket skit nu... Älgflugor, fästingar, huggormar, flugor som sprutar larver å dvärgbandmask. Flytta till stan kanske? Nej fan, hellre dog jag. Förstår inte hur man kan välja att bo bland betong och asfalt, fy satan vilket tråkigt liv!! Och ja, jag vet vad jag snackar om efter att ha bott några år några meter från E4:an. ALDRIG mer säger jag bara!!!


Det här, det här ÄR livet. Där jag bor sen 8 år tebax: Natur, grönt och djur!   


Jaha, där gled man lite utanför ämnet såg jag nu, hihi.


På lördag kväll vilade vi lite så vi skulle orka me resten av kvällen. Skulle ju till Parken, hade fått gratisbiljetter från jobbet. Å Casanovas skulle spela.


Kom till Parken vid 23:20. Träffade lite känt folk. Hade allmänt trevligt! Parken stängde kl.01 så då begav vi oss hemåt. Ut me dogsen. Å sen nanna vid kl.02


Söndag morgon kom, och gick...! Vaknade  12:40!!!! Har typ aldrig hänt tidigare...! Hade väääärldens skallebank när jag vakna, EN Ipren, den tog jag. Snart därefter fick Per skallebank, men han fixade sig ur det bra ändå. Klockan gick. FAN, skulle ju till Mossel och könsbestämma kaniner kl.14, panik! Och klockan 15 skulle folk komma å köpa kaninungar. Panik!


Så jag skippade Mossel, kämpade bort skallebanken istället. Till slut vart jag av med den, sköööönt!


Klockan blev 15, in på gården kommer (svider att säga det men...) en skapligt snygg BMW 520d touring...! Efter mycket om och men kunde ungarna bestämma sig vilka två kaninungar de ville ha, å så skulle jag gå och stoppa in kaninerna i deras baksäte. Vi har beige skinninredning, men de hade BEIGEBEIGE skinninredning...! Å det lukta nyyyy bil, åååååå mumma! Jaja, nog om den fuuuula BMW:n   


Vid kl.16:30 pallrade vi oss till jobbet, segt värre. Å sen var typ söndan över och måndagen kom.


Å sen var måndan över å nu är det tisdag och bara 2 dagar kvar!!!


Igår var vi till lilla sandtaget med Lyqz & Pantera. Jag tog lite bilder:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, det var allt på mina guldungar   

Nä, om man skulle klura klart på nästa inlägg tro...? Kommer svida för vissa, men kännas skönt för mig att äntligen få säga vad JAG KÄNNER... Den riktiga SANNINGEN...!

Sen tror jag att jag kilar iväg och jobbar, slipper jag ta hela skiten imorrn. Men vi får se.


Ha en fortsatt trevlig kväll kära kommenterare!

Kramar// Suzzie   

Av SuZZie - 17 juni 2011 07:24

Jaha joho, då var det fredag igen då, hualigen så fort det går. Bra på ett sätt och mindre bra på ett annat sätt. Bra för då är det snart 23 juni och mindre bra för då är det snart jäkla höst och vinter.


Igår var vi som sagt till Mora igen för att grytträna Pantera. Och tack vare bästaste Lotta så vart det lite bilder! Tuuuuuuusen tack söta Du!!!   


Lägger in bilderna, oförminskade:


 

 

 

 

 

 

 

 

Jag är grymt nöjd med henne även denna gång! Inte för feg och inte för het, helt lagom   


Hon var runt i gångarna utan problem, gången me vatten fick hon övertalas lite men skam den som ger sig. Där skulle Lotta ha varit me med kameran för jäklar så söt hon var när hon trampade sig genom vattnet, hihi.


Hon bryter lätt och det uppskattas!


Nä, jag tror verkligen på den här tjejen. Hon gör mig bara stoltare för varje vecka som går, i både det ena och det andra.   


När vi kom hem tog vi sista kvällspromenaden. Pantera fick som vanligt vara lös bakom ICA, och lyssnade bättre än någonsin, gullungen!


Å när vi kom hem från promenixen så fotade Per Pantera som hoppade upp å satte sig på en... ja va fan heter det då? Skitsamma, det skulle ialla fall föreställa en stubbe i skogen, haha. För att träna hennes balans och koncentration!


 

Sötungen min!!   


Nä, ner å kolla tvättmaskinen tro. Se om fatboysöverdraget är tvättad...! Eller om tvättmaskinen har krånglat igen...?


Nejdå, den här gången skötte den sig så nu var jag ut och hängde ut fatboysöverdraget. Å där ute vid syrenbusken satt en skatunge som inte kunde flyga...! Bäst för den att den är rapp i benen om jag släpper ut Pantera på gården... *host*    Gillar inte skator! De låter illa, de snor och de skiter överallt!!


Annars då? Jofan, bara fint. I eftermiddag ska vi till Borlänge en snabb vända. Måste till Transportstyrelsekontoret. Tydligen nå knas me ägarbytet me Blåa Faran. På tal om Blåa Faran, snubben ringde igår när vi var på väg till Mora, nu går saaben igen    Han hade bytt turbo å nu gick han som en klocka igen! Å den där från Gävle försökte nog blåsa oss en smula "ja det här ser inte bra ut, man måste byta motor. Du får 6000:- för annars passar det inte min budget" och vi sa nej tack och sen var han historia. Sen hörde han från Säter av sig, gav oss det vi ville ha, böt turbo och sen gick han igen. Jo jag tackar jag   


Så det känns kul, att han går igen. "Byta motor" ja tjena, haha.


Jaha nähä. Nu har jag inte haft min fikarkompanjon på morgonkvisten på typ 2 veckor, skitledsen är jag... snyft... Men men, bara gilla läget och dricka sitt kaffe helt själv... *piiiiik*


Ont i huvet börjar jag få igen också, orka!!


Ska ta en kik på gården och se om skatungen har vågat sig in på våran gård igen   


Nä, den här gången klarar han sig, tur för han!


Nä, om man skulle ta en sväng me snabeldraken igen kanske? Ja, så får det bli. Men först lite frulle.


6 dagar kvar!!!   


Ha en trevlig helg kära kommenterare!


Kramar// SuZZie

Av SuZZie - 16 juni 2011 07:58

Idag är det ingen vanlig dag igen...! För idag fyller min älskade lilla moster Päivi år!!!! GRATTIS ännu en gång världens BÄSTA moster, ÄLSKAR Dig!!!      


Ikväll ska vi till Mora igen och träna Pantera i gryt med riktig grävling. Jag hoppas av hela mitt lilla hjärta att hon sköter sig lika bra som sist, fast helst ännu bättre, hihi. Och ikväll blir det bilder för jag får mig en privat fotograf   


Är inte den som lånar ut min kamera, men jag känner mig toooootalt hellugn av att lämna ut den till världens BÄSTA Lotta Nygårds, ni vet hon den där som är världens GRYMMASTE på hundar!!!   


För den som mot förmodan har missat vem denna underbara människa är så kan ni kika här: http://lottaoleia.hundbenet.se/   


Klicka gärna på bilderna så blir de bättre   


 

 

 

GRYMMASTE paret i världen   


 

 

 

Och min kung kommer bli överlycklig ikväll när han får träffa sin Lotta igen, han avgudar henne   


 

 

 

 

 

 

 

Och ikväll ska även min kung få träffa sin drottning Leia igen   


Nä, om man skulle hänga tvätt kanske så de tänkta kläderna för ikväll hinner torka.


Ha en fortsatt bra dag kära kommenterare!


7 dagar kvar tills vi åker upp till Härnösand   


Kramar// Suzzie

Av SuZZie - 15 juni 2011 11:08

Tänkte blogga lite, men vad ska man blogga om dårå tro...?


Ingen aning...   


Kanske ska lägga ut lite bilder som togs i helgen?


Ja, det får bli lite bilder.


I fredags köpte jag lite dekaler till bilen, så när vi kom hem satte jag på de direkt:


 

 


Men vi får se hur länge "Izon" sitter kvar för när solen ligger på så fylls hela dekalen med en massa stora bubblor...


I fredags var vi till Björbo på Jonathans studentmiddag:


 

Självaste studenten fick äran att köra Corvette till lokalen   


Det bjöds sen på skitgo mat    Det vattnas i munnen än bara jag tänker på maten vi åt...!


När det var dax att åka hem var himlen kolsvart... Vi slängde av svärmor och Jonas. Stannade till på ICA, när vi handlat klart å ska ut SPÖÖÖÖREGNAR det. Per får för sig att vi ska springa ut till bilen, som så klart stod längst bort. Jävlar i min lilla lådjävel vad blöta vi blev, totalt genomblöt var man. Regndropparna var stora som apelsiner kändes det som, helt klart värsta regnet jag varit ute i!!


Sen kom söndan. Vad gjorde man då då? Jobba som vanligt men sen då? Jo, folket från Säter kom och köpte Blåa Faran...


 

Så nu är den bilen ett minne blott...!


Sen kom en mor å dotter och kollade på kaninerna, de funderar nämligen på att hyra kanin av mig senare. Himla trevligt folk så det känns helt okej, dottern verkade vettig för att vara så liten så det är bra.


Å så har jag fotat mina små rexungsjuveler:


 

 

 

 

 

Den prickiga rackarn som garanterat stannar här!


 

Mamma håller koll!


 

 

Vet inte om denna får stanna också...!


 

Sötungar!!


 

 

Garm växer å står i den bamsingen!   


Ja nä, det var väl allt för den här gången.


Ha en fortsatt bra dag kära kommenterare!


Kramar// SuZZie

Av SuZZie - 13 juni 2011 15:06

Orkade egentligen inte blogga idag men nu är jag så jäkla sprudlande glad så det blir några rader ändå, hihi.


  


För det första: hälsan är på topp, för både tvåbeningar och fyrbeningar!   


Jag har världens BÄSTA fästman (länge sen man sa så) som jag ÄLSKAR över allt annat   


Jag har världens bästa mor och far, som finns där precis JÄMT i vått och torrt!!   


Jag har världens finaste vänner, kanske inte 1000 stycken men ett par riktigt goda saker ialla fall   


Allt känns så enkelt just nu, livet leker liksom.


Förra månaden trodde man att vi skulle behöva hänga oss ett tag... Blåa Faran dog på väg till min lillebrors bröllop, å det slutade till slut med att brorsan sa upp bekantskapen...   


Pengar var en bristvara, räkningarna skyhöga. Panik!


Min ängel till pappa fixade en bil till oss, hjälpte oss med precis allt när det gällde detta (allt utom själva betalningen dårå för den som inte fatta det).   


Maj var bara skit, rent ut sagt.


Sen kom juni...!   


Pengar var inte längre något problem!


Vi har en fungerande bil!! ÄLSKAR våran V70 (som säkert blir ÄNNU snyggare efter att vi varit uppe hos mamma å pappa...!)   


Midsommar ska tydligen firas hos mamma å pappa uppe i Härnösand!!!!   


Igår flyttade Blåa Faran till Säter, där han dog den 7 maj! Ett fett bekymmer ramla ner från våra axlar trots att det kändes sorgligt när han bogserades bort, han har ju funnits i våra liv sen 22 juli 2007, våran första kombi!


Nu ska jag bara få buren såld så jag kan fixa min skuld till pappa snarast, då har man ett till fett bekymmer ur världen.


Men nu hinner jag inte skriva mer, måste fixa å dona lite för snart kommer mina favvopojkar Per & Oskar hem och ska ha fika. Man bakade ju imorse   


De två är för övrigt så söta ihop, hihi. De är ungeför som Ronny & Ragge eller nåt, hihi. De passar ihop som handen i handsken helt enkelt   


Fixa å Dona var det ja   


Bloggar nog riktigt imorrn skulle jag tro, me bilder å sånt från helgen.


Ha en fortsatt bra dag kära kommenterare, även snoksatarna för idag är jag så jäklans GLADER   


Kramar// SuZZie

Av SuZZie - 9 juni 2011 12:17

För en stund sen hörde jag en bil svänga in på gården, det var väl ingen som skulle komma nu, eller?


Bilen var gul, ahaaaa: postbilen! Å poletten trilla ner direkt!


I vintras typ anmälde jag mig till att bli testpanel åt http://foderbilen.se/, men jag hade för få bloggläsare för att få komma med men de skulle skicka ett "tröstpaket" ändå för att jag visat intresse.


Så idag kom det dårå!! (Fifan, låter som att det åskar ute...?)


Öppnar paketet och i där ligger 5 kg kattmat!!   



En kattleksak med kattmynta:


  


Och en fästingplockare:


  


Så nu är det väl bara att vänta å se om detta duger   

Men känner jag Nova rätt så kommer maten slinka ner utan minsta bekymmer   


Leksaken däremot är jag tveksam till då hon fyller 7 år i juli...! Men den ska ju lukta kattmynta så vem vet?!   


Fästingplockarn, ja det beror på fästingarna det, om nån vill suga blod från antingen henne eller hundarna...!


Återkommer sen   

Ovido - Quiz & Flashcards