Direktlänk till inlägg 29 oktober 2011

Panteras första grävling!!

Av SuZZie - 29 oktober 2011 12:18

Är som ett barn på julafton än!   


Igår eftermiddag när Per kom hem från jobbet så for vi till Hagön för att kolla gryt med Pantera. Som väntat var det helt dött tack vare korna bland annat så jag sa det att vi åker till skogs istället!


Sagt å gjort!


Vi åker till ett ställe vi inte provat alls med Pantera än.


Direkt när vi kommer dit förvandlades våran hund så gott som direkt, hennes attityd var annorlunda. Vi såg små grävlingshål överallt, hoppet tändes till liv ännu mer.


Vi testar först ena gamla ladan, Pantera reser lite ragg!! Men inget hemma.


Vi går vidare å hon taggar till mer å mer ju närmre vi kom!


Å sen svischar hon ner under en annan gammal lada å man riktigt såg att snart skulle det ske grejer!!


Vi står å väntar. Det är tyst. Vi småpratar lite å sen hör vi ett jävla väsen på en ARG Pantera!

Först blir jag ÖVERLYCKLIG, en känsla som knappt går att beskriva.


Men i nästa sekund känner jag ren skräck...! I huvet spelades allt med våran tysktik Ina upp igen... Jag började nästan känna tårarna komma fram, det FICK INTE hända min Pantera nånting!!!


     

Ina 2008   


Men sen kom jag att tänka på att vi köpte ju en PRT av en anledning, å det var ju för att få nåt som var en aning mildare än en TJT! Så min skräckkänsla domnade bort å övergick en skön känsla igen.


När hon skällt en bra stund ville jag testa inkallningen...!   Där kom skräcken in igen då vi INTE kunde få ut våran tysktik den dagen det gick åt helvete...! Vad vi än provade så kom Ina INTE ut!


Jag satte mig ner på knä utanför ingången å ropade på min hund, efter några sekunder kommer en smutsig parson russell terrier ut å det jag kände då kan jag fan inte beskriva!! Jag berömde henne som bara den å sen skickade jag ner henne igen. Älskade hund!!


Hon fick skälla lite till å jag testade igen att kalla ut henne, å hon tvekade inte att lyssna på mig!!   


När hon jobbat en bra stund med grävlingen började vi fundera på hur faan vi skulle få ut den...!? Samtidigt hittade jag en liten liten springa inne på golvet å under springan såg man grävlingen!!


Jag kallade ut min hund så vi kunde täppa igen alla ingångar å sen åkte vi hem för att hämta en annan bössa å mer grejer. När vi kom tebax släppte jag ut Pantera ur bilen å hon for som ett streck ner till sin grävling. Hon fick jobba lite till med den.


Vi pratade ihop oss lite. Kom fram till att Per skulle ta "min" bössa å försöka ta den genom springan. Så fick det bli. Kallade ut min hund. Ställde oss ca 5 meter ifrån å Per sköt, Pantera rörde inte en min. Per sköt ett till skott för säkerhets skull, Pantera rörde inte en min.


När det var säkert att grävlingen var död släppte jag på Pantera igen å hon började genast skälla, men hon fick inga svar så hon fatta rätt snabbt att den var helt ofarlig å började lugga den. Jag kallade ut henne (men nu var det inte LIKA lätt att få ut henne...!) å sen satte jag fast henne i ett träd så vi fick försöka få ut grävlingen å det var en spänd Pantera som noga noga tittade på:


 


När vi äntligen fick ut grävlingen så släppte jag på Pantera igen å det var en grymt stolt hund som högg sig fast i en stor fet grävling!!


 

     


Jag kunde inte vara mer nöjd & stolt när det gäller Pantera! Hon gjorde allt rätt å hon fick inte en enda skråma den här gången, hon var inte ens trött efteråt, men sen tog det bara runt 2 timmar också. Men det var ljust i skogen när vi kom, det var bäcksvart när vi var klara...


15 månader å en stor fet grävling på meritlistan, härliga bananer!!   


   PANTERA   

 
 
Jill

Jill

30 oktober 2011 10:40

Hej grattis till grävlingen. Toppen Pantera. Fortsätt så. Din mamma behöver verkligen glädje efter allt som har hänt. Min lille terrier mix jagar möss som lata katten inte orkar ta. Nog ska det bli jakthund av honom också. Kram på er och grattis igen

http://www.123minsida.se/blandrasligan

 
Ingen bild

Saraaa

31 oktober 2011 18:51

Duktiga tjejen.. bara att kämpa på med henne <3

 
Ingrid

Ingrid

31 oktober 2011 19:21

Åh så häftigt!!!
Förstår att ni är stolta =)
Roligt att se en bild på grävling föresten =)

Kram kram

http://iddeh.bloggplatsen.se

 
Marie

Marie

2 november 2011 19:39

Återigen bra jobbat med grävlingen ! Pussa Pantera från gammel-matte :)

http://varggulds.blogspot.com

SuZZie

3 november 2011 07:42

TACK TACK TACK!!! =) Det ska jag göra på en gång! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SuZZie - 31 januari 2013 06:58

Bloggtorka Deluxe. Eller har jag det? Facebook har fått agera blogg sista månaderna. Har fått mer respons där än vad jag någonsin fått här så därför har det väl blitt som det blitt. Får se om jag lägger ner bloggen, eller hur jag gör. ...

Av SuZZie - 2 mars 2012 13:21

Mitt liv... Det suger just nu... Rätt hårt... Man kanske kan säga att jag är nere i en rätt djup svacka nu... Vet varken ut eller in... Vill inte prata om det... Vill prata om det... Men kan inte... Vet inte vad jag vill... Vet inte vad jag kän...

Ovido - Quiz & Flashcards