Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Torsdag 21 april 2011

Av SuZZie - 21 april 2011 07:23

GLAD PÅSK på er alla   


Då var det torsdag då, eller ska man säga fredag eller är det torsdag? Per slutar ialla fall 2 timmar tidigare idag, då bär det av till Borlänge för att göra slut på lilla lönen. Måtte den vara bättre än två sista gångerna, annars får jag lätt panik alltså. Ska försöka fixa klart allt till brorsans bröllop 7 maj, lättare sagt än gjort. Sen ska man helst ha lite kvar att leva på resten av månaden så vi får se hur det kommer gå. Blir nog en fattfattig månad IGEN, hatar det men bara gilla läget.


Annars då? Jofan, bara bra om man bortser från jobbiga "hjärtsmärtor" då och då & samma magvärk som jag hade då när panikångesten blommade ut för 6 år sen. Men det är nog pga all stress/ångest inför 7 maj så jag försöker hålla mig lugn och tänka på annat emellanåt och då brukar det gå över efter ett par timmar.


Annars-annars då? Jofan, hundarna mår bra så jag ska inte klaga. Om ni bara visste hur fruktansvärt tacksam man ÄR över att ha friska hundar!! Har man en gång haft en hund som inte var annat än sjuk hela tiden så uppskattar man friska hundar på ett annat sätt.   


Fick Hundsport förra veckan, å fick lite idéer & tänkte skriva om nåt som ialla fall intresserar MIG väldigt mycket! Vad pratar jag om då? Jo, vad kan man göra med sin jakthund när man inte jagar? Vi är inte den kategorin som låter våran/våra hundar bara stå när jakten är över för att sen när jakten börjar igen bara kasta ut hunden i jakten eller börja träna en vecka innan jakten börjar. Det är fan djurplågeri!


Något som jag gillar året runt är att fysträna hundarna på diverse vis. Fysträning handlar inte bara om styrka och kondition, utan även att vänja ligament, leder, senor och framför allt trampdynorna inför kommande jakt. Det tar minst 3 månader att få hunden i form!! Varje år är det många hundar som drabbas av divserse skador under jakten för att de tränats dåligt. Det går att förebygga genom att hålla sin hund i form! Cykling, löpträning och simning ger uthållighet. DW (dragträning), gå i backar & klövjning ger styrka!


Som nummer 2 kommer: Testa en hundsport! Det finns väl de jägare som rycker på näsan där & anser att en jakthund ska BARA jaga och INGET mer och lever kvar i gamla tiden, synd för de då men välkommen ut ur skalet. Att testa till exempel agility, det tränar hundens balans, smidighet & lyhördhet - egenheter som alla jakthundar har nytta av i skogen!! Att träna något annat än det man är van vid kan ge nya insikter i hur hunden - och man själv - fungerar, något som kan visa sig användbart i många andra situationer.


Som nummer 3 kommer: spår! Det ÄLSKAR både hundarna och vi själva!! Att spåra ger hunden viktig mental stimulans och ökar koncentrationsförmågan & samarbetet med ägaren. Att bara motionera sin hund fysiskt som en dåre är inte bra, den blir kanske trött för stunden men kräver sen bara mer och mer och till slut har Du en överaktiv hund. Det misstaget har vi gjort för några år sedan, en gång aldrig mer. Jag tröttar hellre ut hundarna med hjälp av deras huven OCH motion fysiskt!


Ja, det var ialla fall lite av vad man kan göra med sin hund (jakt eller inte)!   


Jaha nähä, vad ska man skriva om nu då? LÄNGTAR så sjukt mycket efter att åka upp till mamma och pappa, är snart 1 år sen vi var upp fan...   


Får se om man får träffa bästaste Gizela & Thomas, också kallad La Familia, i helgen igen    Vi har lite djurleveranser att fixa igen kan man säga, hihi. Och när det ska levereras så passar man ju på att umgås lite, ALLTID lika TREVLIGT. Gizela och jag, vi pratar nog VARJE dag ta mig fan, på ett eller annat vis. Det är som en drog, man kan inte vara utan sin Gizela, går bara inte!! MÅSTE prata med henne, annars blir det kortslutning på hjärneriet.   


   GIZELA   


    På tal om La Familia...! Fy satan vad jag ÄLSKAR halsbandet!!! Det är så jäääävla snyggt!!! Det är en stor ära att bära detta halsband, stor stor ära!! Att tillhöra La Familia är en fet ära och respekt om nåt. Låter väl som värsta sekten när jag förklarar men så är det ju INTE!! La Familia är våran andra familj, en familj som vem som helst inte kan komma nära, man måste förtjäna sin plats där annars kan man fara. Med La Familia bakom sig klarar man ALLT, precis ALLT!! Stöter man på ett problem så står La Familia bakom och problemet är snart löst, vad det än gäller. Med La Familia bakom sig känner man sig trygg, jämt!! Gizela & Thomas med familj kommer ALLTID ha en väldigt speciell plats i våra hjärtan     


Nä om man skulle avsluta detta med lite bilder som Per tog i tisdags:


 

Snubben har schysst fantasi   


 

 

 

 

 

 

 


Sen skulle jag försöka få upp pansargrisen på en stor stock. Racerråttan ville också vara med och ställer sig UNDER pansargrisen, hihi.


 

 

 

Letar godis!


 

 

 

 

 

Mockfjärd som syns!


 

 

 

 

Samma stubbe som Pantera satt på på förra bilden   


 

 

Bor en liten fotograf i snubben min också tror jag, hihi.


Nä, nu MÅSTE jag avsluta, Gizela ska bort men måste läsa min blogg först tydligen så GLAD PÅSK då kära kommenterare.


KRAMAR// SuZZie

 
 
gizela Heqathes

gizela Heqathes

21 april 2011 09:56

Always in my heart.....
sitter bara o ler o kollar på bilderna,så sjukt fina.Ja det e dax o träffas igen,leveranser av svartingar e på G,asg!!!Ja ni har ju inga i Dala-Floda.....vi hörs på mobben,kram gumman.

http://www.heqathes.se

 
Ingen bild

Anna

21 april 2011 13:15

Glad påsk :) kram

 
Nataly & Herrman

Nataly & Herrman

21 april 2011 13:36

Får börja jaga råttor med mina hundar då ;) Båda är ju råttjägare i grunden haha :D

Med detta inlägg hoppas jag på att få se Izon på agilitybanan sen ;)

Glad påsk på dig med!
Och det är underbart med friska hundar :)

http://baibee.moonfruit.com

SuZZie

21 april 2011 13:47

Ja varför inte! Det är Pantera me och det har hon visat också eftersom hon dödade en "råtta" i vintras, hualigen, hihi.

Nä, det kan Du nog glömma, han gillar inte agility.

Glad Påsk på Dig igen =)

 
Ingen bild

Helfena

26 april 2011 08:10

Känner mig tjatig, men skitfina bilder! Me like räjserråttan och pansargrisen! Lillhitler såg jag inte till.. Och så vill jag se nakensvinet snart igen, han e ball! Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SuZZie - 31 januari 2013 06:58

Bloggtorka Deluxe. Eller har jag det? Facebook har fått agera blogg sista månaderna. Har fått mer respons där än vad jag någonsin fått här så därför har det väl blitt som det blitt. Får se om jag lägger ner bloggen, eller hur jag gör. ...

Av SuZZie - 2 mars 2012 13:21

Mitt liv... Det suger just nu... Rätt hårt... Man kanske kan säga att jag är nere i en rätt djup svacka nu... Vet varken ut eller in... Vill inte prata om det... Vill prata om det... Men kan inte... Vet inte vad jag vill... Vet inte vad jag kän...

Ovido - Quiz & Flashcards